O plimbare prin podgorie. Jidvei.

Oameni prietenosi, o comunitate inchegata, pregatiri de festival, vie peste tot. Pentru prima oara, vizitez Jidveiul.

Dupa multe istorisiri si poze frumoase, m-am lasat convins de Alex Veresfost coleg de facultate, dar mai ales prieten– sa ii vizitez satul natal, „izvorul” unuia dintre cele mai cunoscute vinuri autohtone. Inca de la tablita frumos decorata care te anunta ca intri in comuna, iei contact cu spiritul clasic al satului romanesc: un targ de animale, carute si oameni simpli, dar joviali. Insa, cel mai important, elementul reprezentativ al Jidveiului, vita de vie cat vezi cu ochii. La propriu.

Bineinteles, mi s-a oferit turul de onoare al localitatii, avandu-l drept ghid tocmai pe Alex. Am inceput cu lacurile Jidvei, situate la marginea Sudica, printre ruinele fostelor CAP-uri, nescutite de ignoranta romaneasca. Doi pescari, incercandu-si norocul cu unditele, ne-au spus dezamagiti ca pestele nu trage. O fi de vina vremea. Totusi, noi am avut succes si am reusit sa facem cateva poze frumoase, pe care le puteti vedea mai jos.

Am plecat mai departe catre centrul satului, unde ne-am oprit la Biserica Evanghelica, unde o doamna foarte cumsecade ne-a dat voie sa urcam in turn. Scarile imbatranite si cam prafuite, dar solide, ne-au condus pana in clopotnita, de unde privelistea te trimite spre visare, fara ca macar sa realizezi. Clopotele masive, trei la numar, ne-au intampinat solemn,  pregatite sa rasune peste Jidvei. Am imortalizat momentul, iar pozele le puteti admira, de asemenea, in galeria de mai jos. Apoi, am intrat in corpul principal al Bisericii, unde, din nou, am ramas fara voce pentru cateva momente. M-am simtit ca si cum paseam intr-o scena de film medieval, cu tablouri si carti vechi, insemne in limba Germana (populatia de baza fiind alcatuita din Sasi) si o orga impunatoare. Dupa cate ni s-a spus, slujbele s-au rarit de ceva timp, astfel ca s-a ajuns la numai una la luna.

De aici ne-am indreptat catre atractia principala, nesfarsitele culturi de vita de vie, unde i-am gasit pe oameni culegand rezultatele unui an imbelsugat: ciorchine aurii de struguri, care iti furau privirea si te ademeneau. Ne-am plimbat printre randuri, am facut poze si, bineinteles, am gustat cateva dintre boabele care vor da nastere celor mai bune vinuri ale brandului Jidvei: Mysterium, Ana, Maria si Nec Plus Ultra. O alta doamna, la fel de amabila ca si in cazul Bisericii, dar de data asta cu functie de inginer, ne-a explicat ca, in medie, procesul de culegere dureaza pana la 28 de zile, fapt care m-a impresionat, uitandu-ma la podgoria ce acoperea imprejurimile. Nedumerit, am intrebat cum este posibil sa se ajunga la o astfel de performanta, explicandu-mi-se insa ca se recurge si la utilaje speciale. Asa mai merge🙂

In cele din urma, am ajuns iarasi in centru, unde am stat de vorba cu cativa dintre sateni, in timp ce se faceau pregatirile pentru festivalul „Strugurele De Aur”, care va umple maine strazile comunei, de oameni si muzica deopotriva. In cadrul celei de-a 13-a editii este asteptat un mare numar de vizitatori, care vor putea asculta melodii ale multor cantareti de muzica populara, precum Sava Negrean Brudascu, Nicolae Furdui Iancu, Reta Rus, precum si tinere talente, aflate la inceputul carierei. Evenimentul va debuta la ora 14 si se va sfarsi cu un impresionant foc de artificii in jurul orei 23.

Această prezentare necesită JavaScript.

Autor: Bogdan Cîrstea

Lasă un răspuns

